Biz oyunseverlerin bir oyundan en çok istediği şey, beklentisi nedir? Oyunu oynarken maksimum haz alabilmektir. Kimi oyuncular için bu haz: görsellerin yüksek kalitesiyle, kurgunun bütünlüğü ve akıcılığıyla, oynanabilirliğin akıcı ve kolay olmasıyla, ambians müziklerinin varlığıyla vs. sıralanabilir.

Fakat bunların olması için neyin çok iyi yapılması gerektiğini hiç düşündünüz mü?

Ben söyleyeyim; oyunun çok detaylı ve iyi bir şekilde “tasarlanması” gerekmektedir. Oyun tasarımcısı dediğimiz şahıs yaratılacak dünyayı ve geliştirilecek oyunu bir bütün olarak, tam resmini kafasında canlandırabildikten sonra, ancak o zaman oyun projelendirilebilmektedir. Yani anlayacağınız, iyi tasarlanmış bir fikir tam anlamıyla şekillendikten sonra programcılar kodları yazıyor, grafikerler modelleri ve görsel tasarımları oluşturuyor. Hikayeler ve senaryolar yazılıyor, güncelleniyor, şekillenen görsel ve hikayenin kurgusu müzisyenlere veriliyor ve oyunun müzikleri besteleniyor. Ardından ses mühendisleri özel ses efektleri ve diyalog kayıtlarını gerçekleştirebiliyor.

Ne kadar zor bir iş değil mi tasarım yapmak? Yaratmak zaten başlı başına bir iş, hatta sanatsal bir iş. 😉

Hani derler ya, geçmişini bilmeyen geleceğine yön veremez. Olur da aklınızda bir tasarım fikri varsa (İlla oyun olmak zorunda değil fakat makalenin sizlere ilham vermesi ve ilgi alanımızda bir konu olduğu için bahsediyorum.) ve fikrinizi tasarlamak istiyorsanız, tutkuyla oynadığımız oyunların tasarımcılarını tanıyalım, yaptıkları işlerden ve hayatlarından feyz alalım derim ben.

Listeyi hazırlarken en popüler ve en akılda kalmış oyunların tasarımcıları göz önüne alarak hazırlamaya çalıştım. “Aah bu adam niye yok bu listede,” gibi düşüncelerinizi aklınızın bir köşesine tutun çünkü hepsini bir makalede sıralamaya çalışmadım, çalışmayacağım.

İlk bölümümüzden sırayla başlayalım. (Soyadına göre alfabetik olarak ilerledim.)

1) Ralph H. Baer (1922-2014)

Ralph-BaerAlman asıllı Amerikalı mühendis, mucit ve video oyun tasarımcısı. Father of Video Games yani Video Oyunlarının BABASI olarak tanınır. 1967 yılında ilk televizyon konsol oyunu olan “CHASE” adında bir oyun tasarlamıştır. Musevi bir ailenin çocuğu olan Sayın Baer ailesiyle beraber Nazi Almanyası’ndan kaçıp Amerika Birleşik Devletleri’ne göç eder ve vatandaş olduktan sonra bir fabrikada (Çocuk denebilecek yaşında) 12 Amerikan Doları haftalık almaya başlar.

Kendi kendini yetiştiren Baer Amca sokakta gördüğü bir ilan üzerine National Radio Institute de servis teknisyeni olarak çalışmaya başlar. 1949 yılında Chicago’daki Amerikan Televizyon Teknolojileri Enstitüsünden Televizyon Mühendisliği bölümünden (şimdikilerin Elektrik-Elektronik Mühendisliği) mezun olur. Kariyeri onu Loral Electronics binasına da götürür, IBM‘e de. İkinci Dünya Savaşı’nda’da Amerikan Ordusu’nun Londra’da bulunan istihbarat ofisinde bile görev yapar.

Bunca başarılarının arasında kendi firmasını kurduğunu da söylemek gerekir. Kendi firmasından sonra BAE Systems Inc. firmasında 500 mühendisten sorumlu şef olarak çalışmaya başlar ve 1956 yılından, 1987 yılına kadar BAE Systems firmasında çalışır. İşte o sıralarda aklına “video game console” fikri filizlenmeye başlar…

Gerisi çorap söküğü zaten. Onun sayesinde yeni nesil oyun tasarımcıları, programcıları ve firmaları türer. Ve onlarda şimdiki nesillere ilham kaynağıdır.

Ralph H. Baer, 6 Aralık 2014 yılında aramızdan ayrıldı.

The Pack kurucu yazarları, şahsım, The Pack takipçileri ve dünyadaki tüm oyunseverlerin adına teşekkür ederiz Ralph Amca! Ruhun şad olsun!

2) Richard Bartle (1960-)
220px-RichardBartle2011

İngiliz profesör, yazar ve oyun tasarımcısı. Kendisi Roy Trubshaw ile birlikte 1978 yılında MUD1 yani Multi-User Dungeon 1 oyununu tasarlamıştır. Eğer MUD1 olmasaydı belki de Rol Yapma Oyunları bildiğimiz zaman zarfı içinde oynanamayacaktı.

Richard amcamız University of Essex‘de yapay zeka üzerine Doktorasını yazarken, arkadaşıyla beraber MUD1 modülünü tasarlamış ve testler için oyuncuların beğenisine sunmuşlardır. Sonrası zaten malumunuz…

2003 yılında Designing Virtual Worlds adlı kitabını yayınlamış olan tasarımcının sayesinde SSI firmasının en güzelleri ve dönemin de ilkleri olan FRP oyunları çıkmıştır.

Bu adam benim gözümde ilahtır yahu! 😛

 

 

3) Cliff Bleszinski (1975-)
Cliff_BIeszinski

Amerikalı oyun tasarımcısı, Epic Games firmasının eski tasarım direktörü, Boss Key Productions firmasının kurucusu. Unreal Tournament ve Gears of War oyun serilerinin tasarımcısıdır. Unreal motorunu yazan ekibi yönetmiş olan Cliff baba First Person Shooter oyun türüne yeni bir soluk, yeni bir heyecan vermiş ve sanatsal bir akım oluşturduğu için şapka çıkarılması gereken bir kişidir kendisi.

Eğlenceli bir eleman aynı zamanda, genç olması da bunda etken olabilir tabii…

(Bilmeyenler için; Dünya’nın en büyük e-spor turnuvalarının öncülerinden olan Unreal Tournament ülkemizde geniş kitlelere yayılmasa da, dünyada çok büyük bir oyuncu potansiyeline sahiptir. Özellikle çıkış yaptığı 1999 senesinde ülkemizde internet cafelerde yerini alan oyunlardan olmuştur. Oyun genel olarak Quake’e benzemektedir.)

 

4) Ed Boon (1964-)
ed-boon

MORTAL KOMBAT! Başka da bir şey demiyorum ya! John Tobias ile birlikte Midway Productions’da çalışırken ilk arcade game tasarımı MORTAL KOMBAT olan bir adama saygı gösterirsin, başka bir şey de göstermezsin, gösteremezsin zaten ne gösterecen başka 😀

Mortal Kombat’daki Scorpion karakterinin “GET OVER HERE!” diye bağırması Ed Boon babaya aittir. Ayrıca Sonya Blade ve Tanya karakterleri aslında Ed Boon’un kız kardeşlerinin ismiymiş, adamın aile bağları kuvvetli baksanıza…

Amerikalı programcı ve tasarımcı Mortal Kombat dışında bilinen Total Carnage, Injustice: Gods Among Us ve Batman: Arkham Origins (mobil olanı) gibi oyunların direktörlüğünü de yapmıştır.

Ama bir:

Değil be!

5) Brenda Romero (1966-)

Brenda_Romero_in_2014Ya bu piyasada kadınlara yer yok diyenler iyi baksın. Bak bak iyi bak! Brenda ablamız Wizardry serisinin BAŞ tasarımcısıdır. Hem de ne tasarımcı: Story design CHECK! System Design CHECK! Level Design CHECK! Writing & Scripting CHECK! Overall Game Design, Layout & Graphics CHECK! Yani anlayacağınız ablamız bir müzikleri bestelememiş gibi bir şey yani. Üstelik Wizardry sekiz oyunluk bir seri olduğunu düşünürsek… Vay be!

Wizardry serisini yaratmış olmasının dışında Jagged Alliance, Def Jam: Icon, Dungeons & Dragons: Heroes gibi oyunlarında tasarlanması ve piyasaya sürülmesinde rol almıştır.

Seviyoruz seni Brenda! 😛

 

6) Tim Cain (1961-)

220px-Timothy-cain-gdc2010_croppedAmerikalı programcı ve tasarımcı. Bu aralar oynanan, oynadığınız Fallout 4 oyunun serisini yaratan, hem de baştan sona yaratan adamdır kendisi. Olm Fallout diyorum size ya, Fallout ve Fallout 2 Tim abimizin beyninden çıkıp, parmaklarında hayat bulmuştur.

Şu anda Obisidian Entertainment (Fallout: New Vegas diyelim) için kod yazmaktadır.

Fallout serisinin dışında Troika Games firmasını kurup da bizlere Temple of Elemental Evil, Arcanum (Ağlayasım var, fanboy’luğun dibi) ve Vampire: The Masquarade – Bloodlines gibi oyunları veren ekibin de başındaydı kendisi.

Benim gibi bir FRP tutkunu için eli öpülesi bir insandır icabında.

 

 

7) Eric Chahi (1967-)
220px-Éric_Chahi

Fransız grafik ve oyun tasarımcısı. Genç takipçilerimiz Mösyö Chahi’yi tanımayabilirler fakat benim gibi 30’larını geçmiş oyunseverlere “Abi ya, Another World diye bir oyun varmış, Steam‘de gördüm alayım mı,” diye sorduğunuzda büyük ihtimalle sizi bir güzel kucaklayıp, “Al tabii paşam ya. Geçmiş oyunlar iyidir. Grafiklere takılma, oyunun atmosferine kendini bırak,” diyeceklerdir. Birçoğumuzun gözlerini dolduracak mazinin kavak yelleri esmesi misali ruhsal yoğunluk yaşatacak bir oyundu Another World.

Zamanın en iyi grafikleri (!) diye tabir edilen oyunda çok büyük emeği vardır. En son Ubisoft için FROM DUST tanrıcılık oyununu tasarlamıştır. Anlayacağınız üzere tutku ülke, ırk, cins, din tanımıyor!

 

8) Jakub Dvorsky (1978-)
220px-Jakub_Dvorský_(1)

Çek Cumhuriyet’inden grafik ve oyun tasarımcısı. Point-click puzzle adventure oyunu türüne 2009 yılında tasarladığı Machinarium oyunuyla oyun piyasasındaki haklı övgüleri leblebi gibi toplamıştır. Sanatçı dediğin sanatını nakış nakış işler lafının canlı örneğidir.

Kendisi Prague Güzel Sanatlar, Mimarlık ve Tasarım bölümü mezunudur.

Değerli takipçiler, Jakub Dvorsky’in oyunlarını takip edin derim, pişman olmayacaksınız.

 

 

 

9) Steve Fawkner (1968-)
200px-Steve_Fawkner

Avusturalyalı oyun tasarımcısı. Ben ortaokuldayken deliler gibi oynadığım WARLORDS 3 ve devamı olan serinin baş tasarımcısıdır. Fantasy ve Turn-Based Strategy türlerinin en güzel karışımlarından birinin yaratıcısı ve mazinin göz pınarlarımı doldurmasından dolayı listedeki yerini almıştır. Ama eğer oynayabilecek enerjiniz ve zamanınız varsa mutlaka Warlords 3: Reign of Heroes ve Expansion Pack Warlords 3: Darklords Rising oyunlarını oynamanızı öneririm. Dünyanın en zevkli “santraç” oyunu diyebilirim.

 

 

10) Toby Gard (1972-)
Toby_Gard_-_E3_2005

Bu adam var ya, ahanda bu adam, kim la bu adam? Aşağıdaki hanımefendinin yaratıcısı. İngiliz grafik ve oyun tasarımcısı.

 

 

 

 

 

 

 

Tomb-Raider-15th-Anniversary-Art-Exhibition

Demek ki neymiş, önemli tip değil beyin imiş YEEEĞEEAANN!

 

11) Richard Garfield (1963-)

richardgarfield
Magic: The Gathering kart oyunun yaratıcısı Amerikalı, ulu Matematik hocası. Lise yıllarımda az mı para biriktirip, Uzra Saga desteleri toplayıp, Kırmızı ve Siyah‘ın gücünü rakiplerimize tattırıp, az mı tokat manyağı yapmadık? Heey gidi gidi hey!

Aslında Richard hocamızın daha bir sürü kart oyunu vardır tasarladığı fakat en çok bilineni, popüler olanı Magic: The Gathering kart oyunudur. Öyle ki, Magic: The Gathering için bile türlü türlü singler player ve multi player video oyunları yapılmıştır.

Magic: The Gathering başlı başına bir The Pack makale serisi olduğu için burada detaylara girmiyorum. Ama eğer makalenin yorum bölümlerinden böyle bir yazı serisini yeterli sayıda talep ederseniz seve seve yazmaya çalışırım 🙂

Lafı gelmişken Richard Garfield hocamız ilk kart oyununu 13 yaşında tasarlamış ve tasarladığı birkaç tasarımı üniversite yıllarından D&D ile tanışmasıyla Magic: The Gathering olarak şekillenmiş, vücut bulmuştur. Azme gel arkadaş!

12) Richard Garriott (1961-)
220px-Richard_garriott_july_2008

Nam-ı değer Lord British. Ultima serisinin gerçek yaratıcısı ve krallığın tek hakimi Lord British karakterinin yaratıcısı, İngiltere doğumlu, Amerikalı bilgisayar mühendisi, uzay yolcusu (Ya valla, bildiğin space traveler herif!), şirket sahibi, FRP hastası eleman.

Babası eski astranot Owen K. Garriottdur. O yüzden küçük oğlunun da uzaya gitmesi kadar doğal bir şey olamazdı herhalde. Tabii bunu derken, tüm masrafları adam kendi cebinden ödediğini söylesem Ultima serisinin kendisine ne kadar başarı kazandırdığına dair bir fikir oluşabilir kafalarınızda.

Lord British, lise yıllarında D&D ile tanıştıktan sonra “dönem ödevi projesi” için Akalabeth: World of Doom (ki bu oyunu GOG.com‘dan satın alabiliyorsunuz, Steam’de de var mıdır bilemiyorum; “Aslında kendi zevkim için yapmıştım ama sonra bir baktım oyun olmuş” dediği de vardır kendisinin) oyununu tasarlıyor ve programlıyor. Bu oyun Ultima severler ve Ultima tarihsel döngüsüyle ilgilenenlerin arasında, Ultima 0 (sıfır) olarak da geçer.

Ultima Online‘ı lise yıllarında az oynamadık. Richard Garriott’un yeri gönüllerimizde ayrıdır. World of Warcraft‘ın yaratıcıları da Ultima Online oynarlardı vaktiyle… (Utku lafım sana la yavru kartal!)

Editör notu: “Ultima Online, hayat offline!”

13) Ron Gilbert (1964-)
Ron_Gilbert,_July_2013

Amerikalı yazar, programcı ve oyun tasarımcısı. Maniac Mansion, The Secret of Monkey Island, Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge, Day of the Tentacle gibi efsane oyunları tasarlamış ve yaratan ekipleri yönetmiştir. Kendine has mizah anlayışıyla oyunları daha zevkli hale getiren, sağlam karakterli ve oyunlara da film gözüyle bakabilen bir sanatçıdır gözümde. Yakın zamanda Tim Schafer babayla beraber The Cave platform, puzzle türü bir oyun da tasarlamıştır.

Eastern Oregon Üniversitesi Fizik Bölümü mezunu olan sevgili hocamız Lucas Arts firmasında harikalar yaratmıştır. Yeni geliştireceği oyunları merak ve heyecanla bekliyoruz!

14) Dean “Rocket” Hall (1981-)

deanrockethall

Yeni Zelandalı oyun tasarımcısı. DayZ denen manyaklığı yaratan zat-ı muhterem. Benim gibi bir Amiga tutkunu, dağcı ve maceraperest eleman. Sevimli bir tipi var, baksanıza 🙂

Yeni Zelanda ordusunda askerlik yapmış olan elemanın DayZ gibi bir oyunu tasarlamasına pek de şaşırmadım doğrusu.

 

 

15) Todd Howard (1971-)
220px-ToddHoward2010sm

Bethesda deyince aklıma ilk gelen şahsiyet. Amerikalı oyun tasarımcısı ve yapımcısı. Fallout 3, Fallout: New Vegas, Fallout 4, Elder Scrolls‘un tüm serisi (Skyrim dahil) ve hatta Fallout: Shelter oyunlarının tasarımcısı ve yapımcısıdır.

Konuşkan, girişken ve sosyal algısı yüksek bir abimizdir kendileri. Çok enteresandır, üniversite okurkan Bethesda’ya başvuruyor, okulunu bitir öyle gel deyip reddediyorlar elemanı. Mezun olduktan sonra tekrar Bethesda’ya başvuruyor yine reddediyorlar adamı. Bu sefer de yeterli tecrübesi yok diye. İş inada biniyor ve en sonunda 1994 yılında Bethesda Softworks de çalışmaya başlıyor. Hatta ilk tasarladığı ve yapımcılığını yaptığı oyunlar da Terminator: The Future Shock ve SkyNET oyunlarıdır. Kuzende ne oynadık bu oyunları be!

Anlayacağınız azimle mermer ne yapılır, çok güzel bir örneğidir kendisi.

 

 

Bu bölümde 15 güzide oyun tasarımcısını inceledik. Bölüm 2 ise yakında!

Hepinize keyifli oyunlar!

- Yorumlar -