Uzun zamandır beklediğimiz, ve hatta çoğu yerde “En çok beklenilen oyun” olarak belirlenen Mass Effect: Andromeda‘nın trial versiyonu geldi. Ve tabi ki hiç vakit kaybetmeden Samanyolu Galaksisinden, Andromeda’ya doğru yolculuğumuz başladı.

Okuyacağınız yazı, şu an “spoilersız” olarak adlandırılan ve internette her yerde karşınıza çıkacak bilgiler dışında bir spoiler içermemektedir. Korkmadan okuyabilirsiniz.

İnsanlık için büyük bir adım

Oyun 2185 yılının son çeyreğinde, Commander Shephard Collector’lar ile kapışırken başlıyor diyebiliriz. Andromeda Initiative programı artık tamamlanmış ve 5 ırk’a ait 5 Ark(nuhun gemisi mantığı) Samanyolundan ayrılıp 600 yıl sürecek olan 2.5 milyon ışık yılı uzaklıktaki Andromeda da bitecek olan yolculuğuna başlıyor. Tabi ki bu zor yolculuk her ırk için ayrı ayrı sıkıntılar taşıyor. Daha Andromeda’ya gelmeden bile sorunlar yaşanması normal. Zira 600 yıllık bir süreçten bahsediyoruz. İnsanların ömrü yetmeyeceğinden de, “Cryo-Stasis” olarak bilinen dondurma teknolojisi ile yolculuk ediyor çoğu ırk. (Daha diğer ırk’ların Ark’ları ile karşılaşmadığım için yorum yapamıyorum ancak onca yıl ancak Asari’ler yaşadığından muhtemelen onlar bile Cryo-Stasis teknolojisi ile bu yolculuğu yapıyordur)

Andromeda’ya geldiğimizde, Mass Effect serisindeki gibi tüm galakside geçmiyor olaylar. Andromeda’nın “Heleus Cluster” olarak adlandırılan tek bir ana sistemler grubunda geçiyor. Samanyolu ırkları burada kendilerine yeni Dünya’lar kurma amacı için belli gezegenlere doğru harekete geçiyor. Ama en hoşuma giden noktalardan biri, ki bence çok mantıklı, Irkların gördüğü en büyük teknoloji ürünlerinden biri olan Citadel‘in bir kopyası ve Andromeda şubesi olacak olan Nexus‘un kurulması. Ark’lardan daha önce ulaşıyor Andromeda’ya. Ve olaylar hemen başlıyor bu noktada. Fazla detaylara inmeyeceğim Spoiler vermek istemiyorum sizlere ama bahsettiğim ve etmeye devam edeceğim konular şu an “spoiler free” olarak bahsedilen tüm video ve yazılarda görebileceğiniz şeyler olacak.

Gözlerini belerterek bakma bana !!!

Oyunun en büyük eksiği ve sıkıntısı olarak göze çarpan bir konudan giriş yapacağım. Surat ifadeleri ve yüz animasyonları… Öncelikle şunu belirteyim, The Witcher 3 gibi bir oyun çıkmamış olsaydı eğer, bu kadar laf yemezdi Mass Effect: Andromeda. Çünkü yüz ifadeleri her ne kadar berbat da olsa, Mass effect 3’ten sadece bir tık daha aşağıda. Herhalde Shephard’ın saçma sapan bakışları, gülüyor mu, üzülüyor mu belli olmayan mimiklerini de hatırlıyorsunuzdur diye düşünüyorum. En azından ben gayet iyi hatırlıyorum. Ancak bunlar bir savunma ya da bahane olamaz. Yıl olmuş 2017 ve EA-Bioware-Dice gibi dev bir birleşim hala mimiklerde, dudak hareketlerinde ve gözlerde sorun yaşıyor ise bu ciddi bir derttir. Çünkü artık oyunlarda duyguların yansıtılması açısından yüz ifadeleri çok önemli bir hale gelmiş durumda. İnsanın canını çok sıkabilen bir durum bu. Özellikte diyaloglar esnasında saçma sapan bakan, gözlerini fal taşı gibi açmış ve duygusuzca, karakterinize bile bakmayıp dümdüz, ileri, boşluğa bakan tipler görmek sizi o anlık oyundan kopartıp, animasyon ekibine laf etmenize sebep olmakta.

Ama bence sıkıntılar bu kadar…

Hikaye konusunda mesela direkt şu an sizlere 10 numara olmuş diyemem. Çünkü sadece trial versiyonunu oynayabildik şu ana kadar ve bu bize sadece 10 saatlik bir oyun deneyimi sundu. Ama bu 10 saatlik oyun sürecinde gayet ve hatta fazlasıyla tatmin olduğumu belirteyim. Burada benim çıtayı çok yüksek tutmamış olmam, veya Mass Effect serisinin ruhunu tam kavramış olmam de etkili olmuş olabilir. Ama eminim ki kimse öyle ağır laflar edecek bir şey bulamayacaktır hikaye konusunda. Belki bir kaç küçük mantıksızlık yakalayabiliriz ama bu tarz şeyleri hangi oyunda yakalamıyoruz ki…(ki daha ben bir şey görmedim)

Frostbite 3, kalitesini yine gösteriyor…

EA’in en güçlü kozu diye gösterebileceğimiz Frostbite oyun motoru, Mass Effect: Andromeda’da da kalitesini gösteriyor. Fotorealistik yapısı ile birlikte apayrı bir şov yapıyor bizlere. Battlefield 1 kadar muhteşem durmasa bile (oradaki foto-realistik yapı inanılmaz) çoğu oyundan çok üstte ve kaliteli bir grafik yapısı var. Özellikle PC versiyonu aşmış durumda. Benim oyunu oynadığım bilgisayar, GTX1060 6gb, 16gb Ram, i5 4590 gibi mid-range seviyede bir yapıya sahip. Ama oyunu her şeyi “ultra” ayarlarda 1920×1080 çözünürlükte oynamamı ve 60 fps’nin altına düşmeden oynamamı sağlıyor. Eğer 4K oynayacağım diyorsanız hem BioWare hem de Nvidia zaten GTX 1080 ile oynayın diye belirtiyor. Ben de hatırlatayım. Ultra ayarlarda grafikler kesinlikle çok başarılı. Bioware’in Frostbite’a geçtiği ilk oyun olan Dragon Age: Inquisition’dan benzerlikler yakalayacaksınız diye düşünüyorum. Bazı kaplamalar(texture) bana direk DA:I’yı hatırlatsa da, bir kaç tık ileri taşımışlar görüntüleri. Hem görsel efektler çok başarılı, hem ışıklandırmalar (bazı bug’lar hariç) gayet güzel durumda. Hatta bu noktada şunu belirtebilirim rahatlıkla; oyundaki dünyalar kaşiflik duygunuzu kabartırken, keşfetmek için de nefes kesen güzelliklere sahip şekilde tasarlanmış durumda.

Scott buraya koş, Scott şuraya koş, Scott Asarileri bul, Scott Salarian’ları kurtar…

Mass Effect: Andromeda’nın görev yapısı ise biraz korkutucu diyebilirim. Çok kötü değil ama kendinizi her işe koşturan bir eleman gibi hissedeceğiniz anlar var. Ana görev hikayesi ve Loyalty görevleri böyle değil, ama yan görevlerde çok boş diyebileceğim kısımlar var. Önceki oyunlar (Mass 2-3) bu konuda sanki daha iyiydi. Gerçi Mass 1’de de 3’te de çok yaşadığımız, örneğin; önce Citadel’a git, çık başka biri ile konuş, dön aynı kişi ile görüş, bir sisteme git, geri dön, geri git… gibi tekrar içeren görevlerden pek kurtulamamışlar. Ha bu oyun için “Evet bu da bir mass effect klasiği” dedirtti bana. Ve hatta daha ilk saatler içerisinde ME3’te var olan bir görevin neredeyse aynısını ME:A’da da yapmış olmak, kısır bir döngü korkusu için yeterliydi. Etrafta koşup, her şeyi “scan” ederek “bu ne?, bu neymiş?, bu nereye bağlanıyormuş?” gibi soru ve sorunlar ile etrafta koşuyoruz sık sık. Gene de “omni-tool”un bu scan etme özelliği güzel. Aslında bu özellik de, Witcher serisi sayesinde neredeyse tüm oyunlara gelmiş olsa da, her oyun kendine has bir gelişim gösteriyor bu noktada. Ama içi dolu yan görevler gördüğüm zaman daha mutlu olduğum bir gerçek. (Ah ulan CD Projekt Red, hep senin yüzünden) Gene de gezegenlerde ve Nexus’ta tonlarca güzel görevler ve “lore” ile ilgili çok ince ve etkili detaylar mevcut. Eski karakterlere ve önceki oyunlara ait küçük detaylar, yüzünüzde hafif bir gülümseme bırakıyor.

Son olarak, oyunun bence en güzel noktasına değineyim. “Combat” kesinlikle çok ama çok zevkli ve çok başarılı olmuş durumda. Karakterin tek bir sınıfa sabit kalmadan, tüm sınıflardan “power”ları ve silahları rahatlıkla kullanabiliyor olması, bunu hikayeye güzel bir biçimde bağlamış olmaları, yoğun hareket ve aksiyon size çok büyük keyif veriyor. Üstelik bu konu sadece benim değil, sanırım şu an tüm oynayanların da hem fikir oldukları bir nokta. Ve Mass Effect 3’ün multiplayer’ın neredeyse bire bir alıp bu oyunda kullanmışlar, ben ME3’ün MP’sini çok başarılı buluyordum, ME:A’da da bu yeni savaş mekanikleri ile birlikte de bu multiplayer modu çok daha başarılı olmuş diyebilirim. Jet-pack ile atlayıp, siper alıp, power kullanıp… Uçup-kaçıp ortamlara dalmak, oyun zorluğuna göre gayet güzel olan zorluklarda kapışmanın tadına vardım ben.

Boşverin her şeyi, Gelin Andromedaya…

Kısacası, genel olarak beğendim. Düzeltilemeyecek pek bir sıkıntı yok. Yüz animasyonları ve bug’lar ileride gelecek olan yamalar ile düzeltildiği takdirde büyük bir toparlanma yapmış olur oyun. Bu nokta bize sadece “acaba EA sebepli olarak yine mi oyun erken çıktı” diye soru sormamıza neden oluyor. İçi boş olan yan görevler için şu saatten sonra yapılabilecek bir şey olmasa da, dediğim gibi ana görev ve karakterlerin kendi görevlerinin kurguları çok başarılı. Galaksi ise çok güzel tasarlanmış. Sizler de bir deneyip görün, kendi fikirlerinizi oluşturun. Bunca zaman bekledik sonuçta…

- Yorumlar -

Mass Effect: Andromeda Beklediğimiz Gibi mi?
Artıları:
  • Keşfedilecek muhteşem mekanlar
  • Çok başarılı savaş mekanikleri
  • Ana hikayenin güçlü kurgusu
Eksileri:
  • Odunsu karakterler ve mimikler
  • İçi boş yan görevler
  • Az sayıda da olsa buglar...
7.8Genel Puan