Merhaba, bu gün sizlere Inazuma Eleven GO Strikers 2013 adlı fantastik futbol oyunundan bahsedeceğim. Oyunu en geniş yelpazede anlatmak istiyorum, bu yüzden yazıda bol bol tat kaçıran bilgiler yer alacaktır. Hazırsanız, oyunun incelemesine başlayayım.

Oyunu anlatmadan önce sizlere ciddi bir kaç bilgi vereyim. Yapımcı firma LEVEL-5, oyunu 20 Aralık 2012 yılında sadece Nintendo Wii konsoluna yapmıştı. Tüm oyun firmaları, genelde oyunu önümüze koyduklarında olumlu geri dönüşler bekler. Ancak kaliteye ulaşmak için hatalarını da bildirmemiz gerekir. Onlarda bu geri dönüşleri dikkate alır ve devam oyunlarında açıklarını kapatırlar. Benim amacım da buna hizmet etmektir.

Şimdi incelemeye geçmeden önce, oyundaki özel yeteneklerden ve türlerinden bahsedeyim. Şöyle düşün görevin rakip kalesini avlamak ve bunu yapman içinse Excalibur (şut) çektin, karşına bir defans oyuncusu çıktı, o da Atlantis Wall (engelleme) tekniğiyle topun hızını yok etti. Daha sonra bu kişinin karşısına bir oyuncu çıkarak topu çalmaya çalışır, bu oyuncu da topu Illusion Ball (top sürme) ile topu rakibini rahatça kandırarak yapıyor ve acele ederek pas atıyor. Eğer birazcık dikkatli baksa karşısındaki oyuncuyu görürdü ama yapacak bir şey yok. O oyuncu topu rahatça alarak Death Drop (şut) adlı özel yeteneğiyle kaleye topu gönderir arkasından da kaleci topu, Mugen The Hand (Kurtarma) tekniği kullanarak topu tutuyor.

Shindou Takuto Tuzağa Düşmeden Önce

Shindou Takuto Tuzağa Düşmeden Önce

Oyunun altyapısını kısaca özetlersek kontroller, Şut (S), Engelleme (B), Top Sürme (D) ve Kurtarma (C) şeklinden ibarettir. Özel yeteneklerden top sürme ve kesme dışında 3 adet seçme hakkına sahipsiniz. O ikisinde sadece 1 adetle sınırlandırılmıştır. Aslında mantıklı, sonuçta savunma işlemi için hız önemlidir, ne kadar hızlı savunursanız o kadar keyif alırsınız. Oyundaki özel yetenekleri kullanmak için enerjiye ve güce ihtiyacınız var. Fakat özel yetenekleri, 3 kereden fazla kullanırsak enerjimizin çabuk tükendiğini fark edeceksiniz. Eğer enerjiniz biterse oyuncu bir işe yaramıyor ve oyuncu ortalıkta geziyor, topu alıp pas atmalık bir oyuncu olarak tanımlayabilirsin.

Gelelim oyuncu değişimine, eğer varsayılan takımlarda oynuyorsanız bazılarında maalesef yedek oyuncusu, teknik direktörü ve çalıştırıcıları yok. O zaman planınızı en baştan yaparak, oynamak zorundasınız. Oyuncuyu gereksiz yere yormayacaksınız ve tabii ki de hatasız oynamaya özen göstermelisiniz. Oyuncu değişimi olan takımlar yaşadı, çünkü oyunda değişiklik için sınırlandırma koymamışlar, dilediğiniz zaman dilediğiniz şekilde yapabiliyorsunuz. Bir de unutulmaması gereken konu, oyuncuyu doğru yere yerleştirmek, eğer konum hatası yaparsanız işleriniz zorlaşabiliyor.

Oyuncu seçimi ekranında kullanacağı teknikleri, içeceği içecekleri, yiyeceği yemekleri seçip kullanabilirsin, ancak yeme içme için limit 3 sefer olarak sınırlandırılmış, maalesef oyun daha fazlasına izin vermiyor. O yüzden söyleyeyim, “karşı taraf, plansız hareketin cezasını” kalene şut göndererek kesebilir. O alanda, oyuncu değiştirmek ve oyuncuyla ilgili özellikler dışında orada dizilişinizi de değiştirebilirsiniz. Son olarak anahtar oyuncuyu değiştirmeniz mümkün, ama size tavsiyem çok hata yapmaya müsait bir oyuncuysanız, forvet ve defanstaki en güçlü oyuncuya ayarlamanızı şiddetle öneririm.

Gelelim profil oluşturmaya ve sonrasından bahsetmeye, profil oluşturmak kolay, ama Japonca bilmeniz gerekmekte aksi halde oluşturmakta zorlanabilirsiniz. Profilinizi başarıyla açtıktan sonra, öğretici sizi karşılıyor, ancak anlayacağınızdan değil. Kısaca basıp geçin, daha sonra takımınıza bir ad verin. İstediğiniz adı vermekte özgürsünüz, ama Japonca yazım şekli olan katagana ve hiragana sizleri bekliyor olacak. İstediğiniz tercihi yaptığınızdan emin olduktan sonra, nihayet oyuna başlıyoruz. Oyundaki profilimizde, forma ve arma değişimi mümkündür. Dilediğinizi seçimi yapabilmek için kilitleri açmanız gerekecek. Onun için hikâye modunu bitirip, kapalı mavi renkli kutuya girerek tümünü alabiliyoruz. Oradaki her şey değerlidir. Bu alandan devam edeyim, alanın adı aslında lobidir. Lobi kısmında, oyuncu satın alabilirsiniz. Aldığınızı oyuncuyu takıma katabilirsiniz ve ya oyuncunuzun yerlerini değiştirebilirsiniz. Ayrıca, hikâye modu, kupalar, içecekler, takım, oyuncu alma ve alıştırma alanları sizi karşılamaktadır. Bu alanları incelemeye devam edelim; Mesela hikâye modu 3 farklı alan ve zorluk derecesi bulunmak olup, oyunun ihtiyacını karşıladığını inanıyorum. Kupa sisteminde, hikâye modundaki oynadığınız takımlarla birbirinizi rahatça yediğiniz (iyi anlamda) alandır. Kim daha iyi oynadığını anlarsınız. Takımınızı ona göre şekillendirirsiniz ve o alan tavsiyemdir. İçecekler kısmını bahsetmeye gerek yok, ama kısaca üzerinden geçecek olursam, içecekler, yiyecekleri buradan temin ediyorsunuz.

Takım alanını zaten, yazının en başında yazdım ve tekrar yazıp gereksizce uzatmanın bir anlamı yok. Ayrıca oyunun en önemli alanı olan Oyuncu alma modu, bu mod aynı zamanda özel yetenekleri açmak için gereklidir. Oyuncuyu takıma alırken, ekranın sol alanı tam aşağısında, 3 adet tercih seçeneğiniz bulunuyor. O zaman anlayın ki bu oyuncunun özel yeteneği farklıdır. Ayrıca oyuncunun gücü ilk baş zayıf olacaktır, dilediğiniz zaman güçlendirmekte size düşüyor. Oyunun farkını ortaya koyduğu bir durum mevcut, o da kadınların bu oynanabilir karakter olarak yer almaları. Sanırım bu çoğu oyunseverin oldukça hoşuna gidecektir.

Oyuncunuzu geliştirmek için alıştırma moduna girdiğimizde, oldukça dolu bir içerikle karşılaşıyorsunuz. Sizi o alanda da bir menü karşılamakta, mesela tatile gönderdiğiniz bir oyuncunuzun yerine mutlaka yenisini almalısınız. Tabii bunu yaparken mutlaka bilmediğiniz oyuncular tercihiniz olmalı. Alıştırma modu, adı üzerinde bir takım seçip, o takımın tüm gücünü görmeniz açısından önemli bir durum. Güçlendirme Modu olarak adlandırdığım mod ise, aslında oyuncuların güç ve dayanıklılığını artırmak için tasarlanmış olan karavanı çekme, tekerlik lastiğini yumruklama, kum sörfü yapma, belinize lastik bağlayıp koşma, kasırganın içinden çıkan top, gelen topu ağaca çarptırarak saydırma, acılı bir yemek yeme, top makinesinden gelen toplara vurma gibi çalışmalardan oluşuyor. Size tavsiyem eğer oyuncunun daha kısa sürede gelişmesini istiyorsanız, acılı yemek yedirin.

Matsukaze Tenma, Ou no Tsurigi Kullanırken

Matsukaze Tenma, Ou no Tsurigi Kullanırken

Bir diğer konu, gözümüze batan sistemdeki eksiklikler neler? Oyundaki en büyük hayal kırıklığı, maalesef adaletli olmamasıdır. Mesela oyundaki en güçlü kaleci Nishizono Shinsuke yani küçücük boylu bir oyuncu, sakın yanlış anlamayın sadece kişiyi belirtmek için kullandım. Oyuncuların kullandığı tekniklere çok özenilmemiş, sadece en güçlü ve öne çıkan oyuncularınkini farklı yapmış adamlar. Sanırım kolaya kaçtıklarını düşünüyorum, hatta düşünmüyorum çok belli oluyor. Örneğin, Rococo Urupa alın ve bir de Alpha alıp bakınız. Aradaki farkı anlarsınız, oyuncu yeteneklerin az olması ve tekrara bağlaması oyuncuyu bunaltıyor. Açıkçası, beni aşırı bunaltıyor ve oyun tam anlamıyla bitiremeden sıkıldığımı söylemek isterim.

Oyundaki bir diğer şikâyetçi olduğum durum ise, takımların azlığı oldu. Hâlbuki animesinde 50‘den fazla takım mevcutken, oyunda insanla dalga geçer gibi 23 adet takım oluşturulmuş. Bazı takımların yedeklerinin, teknik direktörünün ve çalıştırıcısının olmaması da cabası. Kimi takımlarda teknik direktör ve yedek oyuncu olması sevindirici, ama yine de yetersiz olduğunu belirtmek isterim. 2 gizli takım olması, kızgınlığımı biraz da olsa hafifletti, çünkü o iki takım cidden çok güçlü.

En büyük sorundan bahsedeyim, malum oyunda birden fazla aynı oyuncu var. Bilmeyen bir oyuncu için beyninde, “acaba ben bunu nasıl geliştireyim” sorusu oluşuyor. Allah aşkına İlk Raimon oyuncu şablonlarını 3 kere kopyalamak nedir? Bunun yerine, o oyuncunun sistematiğini baz alıp çektirebilirdin. “Üşengeç olmayın yahu Japonlarda üşenecekse işimiz var cidden”. Ve bir diğer sinir olduğum nokta daha var, şifre olarak girdiğimiz oyunculara özen gösterilmemiş, resmen insanla alay edildiği hissine kapılıyorsunuz. Elbette LEVEL-5 bu durum karşısında bu kadar tepkinin gelmesini beklemiyordu. Kardeşim koskoca yapımcı firmasınız, oyunun geneli iyiyken, bu durumu gölgeleyen basite kaçılmış kopyalama tekniği de nedir?

Oyunun zorluk derecesini değiştirdiğiniz zaman, sadece yapay zekânın topa sert vuruşu ve saldırısı etkileniyor. Oysa ben daha fazlasını bekliyordum. Koşma eylemi animasyonları çok göze batıyor, sanırım koşma eylemizi yapımcılar bizim istediğimiz şekilde hazırlamamış. Biri onlara öğretebilir mi? Mesela yapay zekâdan bahsetmişken boş geçmek olmaz, özel şut çekmeden rakip ağlarını delmeniz basittir, ama hızlı olup doğru yerde pas atıp, o pası şuta çevirirseniz şak diye golü yiyorlar.

Bu oyunun karamsar yanları böyle, peki doğru olanlar nelerdir? Öncelikle iyi bir optimizasyonu olan oyun olmuş. Oyunda asla donma ve kasma yok, dolphin emülatöründe artık tamamen sorunsuz oynadığını belirteyim. Oynamak isterseniz bir bilginiz olsun. Oyundaki en güzel şeyin bu olduğunu söylemek istedim.

Desarm, Extend Zone'u Kurtarmadan Önce

Desarm, Extend Zone’u Kurtarmadan Önce

Oyun içerisindeki tüm alanlar seslendirmelidir, sadece lobi bölümünün ilk başlarında seslendirme yapılmamış. Özel yeteneklerin seslendirmesine çok iyi çalışılmış olduğu çok belli, fakat bazı kusurları yok değil. Az Japonca bilmeme rağmen, bazı kelimelerin telaffuzunda sorun olduğunu bilmenizde fayda var.

Oyunun çizim stilini çok sevdim ve anime sevenlerin de hoşuna gideceğine eminim. Tabii seriyle ilgisi varsa, yoksa yinede görüntüsüne bakıp geçer. Stadyum ve çevresi, logolar, amblemler, formalar ve oyuncuların tasarımı güzel bir şekilde yapılması Inazuma Eleven GO Strikers 2013’ü eğlenceli hale getiriyor.

Yazıyı toparlayacak olursam, özel yetenekli oyunlara merakınız varsa, bu fantastik yapımı deneyebilirsiniz. Oyun bu yönüyle istenilenleri verebilmiş değil maalesef. Ama yeni çıkacak olan Inazuma Eleven: Ares no Tenbin‘den umudum var.

 

- Yorumlar -

Inazuma Eleven GO Strikers 2013 Tam İnceleme
İyi Yanları
  • Anime severlere özel grafik tasarımına sahip
  • Optimizasyonun iyi olması
  • Çeşitli özel yetenekler ve takım, oyuncu ve stadyum çeşitliliği
Eksik Kalmış Yanları
  • Takım seçiminin zayıf kalması
  • Adil olmayan bir oyun
  • Özel yeteneklerinin ve Oyuncu çeşitliliğinin yetersizliği
7.2Genel Puan