Her zaman en iyi RPG oyunlarını Bioware firmasının yaptığını düşünmüşümdür. Baldur’s Gate, Neverwinter Nights, Mass Effect gibi serilerin yapımcı olan firmadan beklentimizin büyük olması da normal. Nitekim Dragon Age: Origins piyasaya çıktığında muazzam bir başarı elde etti. Detaylı kurgusu, sürükleyici senaryosu ve karakterler arası etkileşim bizi kopamadığımız bir dünyaya soktu.

Ne yazık ki firanın sahibi olan Electronic Arts firmasının aşırı baskılarından sonra Dragon Age 2 erken çıktı. Oyun daha tamamlanmamıştı bu nedenle kendisini tekrar eden, eksik bir yapımla karşılaştık ki, oyuncuların tepkisi üzerine EA Games, pre orderla (benim gibi) oyunu satın alanlara bir başka epik macera olan Mass Effect 2’yi hediye etti. EA her ne kadar bu hareketiyle günü kurtarsa, DLCler ile oyun biraz toparlansa da Dragon Age: Origins’in başarısına asla ulaşamadı.

Görülen o ki EA ve Bioware bu hatalarından dersini almış. Dragon Age: Inquisition tam zamanında piyasaya sürüldü. Bazı buglar görülse de oyun tatmin ediyor.

inquisition

Blight’dan kaçan, Breach’e tutulurmuş.

Dragon Age: Origins, Fifth Blight’la savaşarak geçmişti. Ana karakterimiz bir Grey Warden’dı ve görevimiz de Blight ile gelen Dark Spawn ile savaşmaktı. Bunun için de ırkları birleştirip kendimize güçlü bir ordu yaratmamız gerekiyordu. Inquisition’da bundan çok farklı değil. Bu sefer bir Blight yok ama gökte açılmış kocaman bir yarık var. Bu yarığa da Breach adını vermişler. Çeşitli yerlerde bu Breach yüzünden yaratıklar beliriyor. Çünkü bu Breach dediğimiz olay Fade ile Dünya arasındaki perde olan The Veil’da açılan bir yara. Fade boyutundan yaratıkların dünyaya inmesine neden oluyor. Biz de ne şanstır ki bu Breach yüzünden ortaya çıkan Fade Riftleri kapatabilen tek kişiyiz. Bu olaylar zinciri de oyunun başında Inquisition’un (Engizisyon) ilan edilmesine neden oluyor. Ve karşımızda Dragon Age: Inquisition.

Çok fazla terim olduğunun farkındayım. Dragon Age oynamamış arkadaşlar için oldukça yabancı gelecektir bu terimler. Kısaca açıklamaya çalışayım. Dragon Age evreninde Fade adı verilen bir boyut var. Bu metafiziksel boyut, öldükten sonra ruhların gittiğine inanılan aynı zamanda rüyalarımızda ziyaret edebildiğimiz bir boyut ve The Veil adı verilen bir metafiziksel perde tarafından dünyadan ayrılıyor. Bu boyutu sadece cüceler ziyaret edemiyor, onlar da rüya görmediklerinden. Fade aynı zamanda iblislere de ev sahipliği yapıyor. Bizim derdimiz de genelde onlarla zaten.

Blight ise Darkspawn dediğimiz yaratıkların eski tanrılardan birisini bulması ve onu yozlaştırarak, Archdemon’a dönüştürmesi sonucu oluyor. Bu sayede dünyaya saldırılara başlıyorlar. Karşılarında durabilecek tek güç de Grey Warden dediğimiz koruyucular. Blight’ın özelliği yaşayan canlıları etkileyip delirmelerine neden olmak. Dragon Age: Origins’in oynandığı zaman Beşinci Blight dönemi.

dragon_age_iii_inquisition_breach_01

Dragon Age: Inquisition’da ise çok da farklı olmayan bir Breach belası var. Gökte beliren yeşil bir metafizik olayı olarak görüyoruz bu Breach’i. Dünyanın bir çok yerinde Rift adı verilen ufak yarıklara sebebiyet veriyor. Bu yarıklardan da Fade boyutuna ait çeşitli yaratıklar geliyor. Biz de bu yaratıkları öldürüp bu yarıkları kapatabiliyoruz. Yine amaçlarımızdan birisi Inquisition’ı güçlendirip, yanımıza çeşitli ırkları toplayabilmek. Ancak bu sefer Blight’la bir işimiz yok. Zaten geriye sadece iki eski tanrı kaldı. Onlar da başka bir Blight olarak dönerler mi bilinmez. Asıl soru onlar da yok olursa bir daha Blight yaşanma ihtimali kalmayacak mı? Bilemeyiz.

Karakterler

Inquisitor

Ana karakterimiz Breach’le başa çıkabilecek tek kişi. Sırtımızda yine bütün dünyanın sorumluluğu var. Herkes herşeyi bizden bekliyor ve bu sefer ufak bir gruba değil, büyük bir organizasyona liderlik ediyoruz.

Oyuna başlarken ana karakterimizi dört ırktan birisi olarak seçebiliyoruz; İnsan, Elf, Cüce ve Qunari. Aynı zamanda cinsiyetini de biz belirliyoruz. Sınıf seçerken önümüzde Rouge: Dual Wield, Rouge: Archer, Warrior: Two-Handed, Weapon & Shield ve Mage seçenekleri var ancak oyunun gelişimine göre benzer sınıflar arasında hibrit karışımlar yapabiliyoruz. Sonra sıra zorluk seviyesi seçmeye geliyor. Karakterimizin görünüşünü de istediğimiz gibi değiştirebiliyoruz.

dragon_age_inquisition_06

Blackwall (İnsan, Savaşçı)

Oyunun başlarında yanımıza alabileceğimiz bir Grey Warden. Biraz melankolik bir yanı var. Özellikle Grey Wardenlar’ı ararken oldukça işimize yarıyor.

Bloody_Blackwall

Cassandra Pentaghast (İnsan, Savaşçı)

Dragon Age II’den tanıdığımız Cassandra, oyunun başından itibaren bizimle oluyor. Kendisi Divine’ın sağ kolu ve Chantry’nin Seeker’ı.

Dragon-Age-Inquisition-Cassandra

Cole (Spirit, Rogue)

Kendisi Fade diyarından gelen bir ruh. Dünyadaki kötülüklerle savaşmak istiyor. İşinde de oldukça başarılı.

Cole-Dragon-Age-Inquisition-HD-Wallpaper-by-xkalipso

Dorian Pavus (İnsan, Büyücü)

Tevinter Impreium’dan gelen bir büyücü. Oldukça enteresan ve eğlenceli bir karakteri var.

dorian

Iron Bull (Qunari, Savaşçı)

Bull’s Charger isimli bir paralı asker birliğinin lideri. Aynı zamanda Ben-Hassrath’ın bir ajanı. Vakit geçirmesi en eğlenceli karakterlerden birisi.

iron bull

Sera (Elf, Rogue)

Red Jenny’nin Arkadaşları organizasyonunun bir üyesi. Biraz çatlak bir kızcağız. Dediklerinin yarısını anlamıyorum.

dragon-age-inquisition-sera-best-1

Solas (Elf, Büyücü)

Apostate (Circle’a ait olmayan) büyücü olarak karşımıza çıkan Solas, Fade hakkında bulabileceğimiz en bilgili karakterlerden birisi. Cassandra’nın ekibinden.

Solas-Dragon-Age-Inquisition

Varric Tethras (Cüce, Rogue)

Dragon Age II’den hatırlayacağımız Varric bana göre iki serinin de en başarılı karakterlerinden birisi. Geniş bir hikayesi var. Tüccarlık yapıyor ve kitap yazıyor. Aynı zamanda da iyi bir rogue. Daha bir karakterden ne isteyebilirsiniz ki. Tek kullanabildiği silah Bianca isimli arbaleti. Onu da geliştirme imkanınız olacak.

varric_dragon_age_inquisition_2

Vivienne (İnsan, Büyücü)

Orlaisli büyücü. İmparator Celene’in danışmanı ve kişisel büyücüsü. Biraz ukala bir karakteri var. Şahsen oldukça sinir oluyorum kendisine.

vivienne

Bunların dışında bize danışmanlık yapan Cullen Rutherford, Josephine Montilyet ve ilk oyundan hatırladığımız ve bir çoğumuzun favori karakterlerinden olan Leliana bu oyunda karşımıza çıkıyor. Ayrıca oyun ilerledikçe çeşitli sürpriz karakterler de göreceğiz. Spoiler vermeden devam ediyorum.

Dragon-Age-Inquisition-Advisors

Crafting

Oyunda oldukça eğlenceli bir crafting sistemi bulunuyor. Her karakter için zırh, silah yapabiliyor ve olanları modifiye edebiliyoruz. Bunun dışında çeşitli iksirleri yaratma ve geliştirme şansımız da var. Silah ve zırhlar için önce tasarımlarını bulmamız gerekiyor. Daha sonra da parçalarını. Bunları birleştirerek yeni eşyalar yaratabiliyoruz. Bu eşyaları yaratırken kullandığımız materyal bize kalmış durumda. Her materyalin kendine ait özellikleri var ve bunları kombine edebiliyoruz.

crafting

Binekler

Oyunda çok çeşitte binek var. Ancak oyunun başında bunlardan bulması oldukça zor. Uzun bir süre tek bir at kullanmak zorunda kalabilirsiniz. Çeşitli olaylar sonrası yeni binek seçenekleri açılıyor.

Atınızı ıslık çalarak çağırıyorsunuz. Atınız yoktan arkanızda varoluyor. Bindiğiniz zaman da partinizdekiler yok oluyor. Attan inince geri geliyorlar. Malesef bu konuda çok yaratıcı bir çalışma yapılmamış. Biz de isterdik arkadaşlarımız da ata binip arkamızdan gelsin, ancak böyle bir şansımız yok.

dragon-age-horse

Yetenekler

Her sınıfın belirli yetenek ağaçları mevcut ve bunları istediğimiz gibi seviye atladıkça kombine edebiliyoruz. Klasik yetenek ağacı sistemi karşımızda. Oyunun belirli bir bölümünden sonra yeni bir yetenek ağacı her karakter için ayrı olarak karşımıza çıkıyor.

dragonage

Role Play

Diyaloglar oldukça geniş bir içeriğe sahip. Daha önceki oyunlarda diyalog seçeneklerinde kullandığımız tarza göre yeni konuşma seçenekleri ortaya çıkıyordu, bu da bizi hep aynı tarz konuşmayı tercih etmek zorunda bırakıyordu ki yeni seçenekler açılsın. Bu sefer sistem öyle değil. İstediğimiz konuşma tarzını seçebiliyoruz ve yeni konuşma seçenekleri harcadığımız Inquisition puanları neticesinde ortaya çıkıyor. Böylece tamamen kendimize ait bir tarz yaratıp, kişiye göre muamele yapabiliyoruz.

Yanımıza alıp almayacağımız karakterleri kendimiz seçiyoruz. Aynı şekilde oyun tamamen kararlarımıza göre şekilleniyor. Politik tartışmalara girip, olayların akışını bizim istediğimiz şekilde yönlendirmemiz mümkün. Bir çok olayda karar bize bırakılıyor. Kısacası dünyanın kaderi gerçekten bizim ellerimizde.

dragonage2

İlişkiler

Dragon Age’in vazgeçilmez özelliklerinden birisi karakterler arası ilişkiler. Inquisition’da sekiz ilişki ihtimali mevcut. Bazıları cinsiyet, bazıları ırk kısıtlamasına uğruyor. Ancak gerçekten üç oyun arasında en başarılı sevişme sahneleri bu oyunda. Bioware bu konu için fazla mesai yapmış gibi.

  • Blackwall (Sadece kadın Inquisitiorlar)
  • Cassandra Pentaghast (Sadece erkek Inquisitorlar)
  • Cullen (Sadece kadın, İnsan ve Elf Inquisitorlar)
  • Dorian (Sadece erkek Inquisitorlar)
  • Iron Bull (Hem kadın, hem erkek Inquisitiorlar)
  • Josephine Montilyet (Hem kadın, hem erkek Inquisitiorlar)
  • Sera (Sadece kadın Inquisitiorlar)
  • Solas (Sadece kadın Elf Inquisitorlar)

dragonage3

Haritalar ve Görevler

Oyunda on adet oldukça büyük harita var. Oyun tanıtılırken bahsedildiği gibi Skyrim tarzında bir açık dünya değil ancak bu haritalar oldukça tatmin edici büyüklükte ve oldukça detaylı. Dragon Age II’de olduğu gibi aynı haritalarda gezip durmuyoruz. Her mağara, her kasaba kendine ait bir tarzda ve buna ait çeşit çeşit yan görev de mevcut.

Yan görevler bu oyunda oldukça önemli, çünkü bu yan görevler sayesinde güç ve Inquisition puanı kazanıyoruz. Inquisition puanları karakterimizi ve organizasyonumuzu geliştirmede kullanılıyor. Güç puanları ise yeni bir göreve gidebilmemize yarıyor. Oyunda oldukça fazla görev var. İki yüz saatin üzerinde zaman geçirebileceğimiz bir oyundan bahsediyoruz.

scenery

Kaleler

Oyunun en sevdiğim yanlarından birisi de bu. Kendi ana kalemizi çeşitli şekillerde geliştirebiliyoruz. yeni eklentiler, daha güzel bahçeler yapmamız mümkün. Ancak bunun dışında asıl olay, gittiğimiz bölgelerde yeni kaleler ele geçirmek. Her haritada düşmanlarımızdan kaba kuvvetle alabileceğimiz kaleler var ve bu kaleleri ele geçirmek oldukça keyifli.

keep

Savaş Ekranı

Oyun klasik Dragon Age savaş sistemine sahip. Savaş sırasında durdurup taktik yaratıp devam edebiliyoruz. Aynı şekilde üçüncü kişi kamerasından, izometrik kameraya da geçebiliyoruz. Ancak izometrik kamera Dragon Age: Origins ve Dragon Age II’deki kadar başarılı değil. Kullanımı oldukça zor ve bir çok yerde takılıp, kullanılması imkansız hale gelebiliyor. Doğru açıyı bulmak için oldukça vakit harcayabiliyorsunuz. Genelde üçüncü kişi kamerasını kullanmak gerekebiliyor.

Yine büyülerin ufak tefek kombinasyonları karşımıza çıkıyor ancak Dragon Age: Origins’de olduğu gibi yere yağ büyüsü yapıp, üzerine ateş atayım ortalık alevlere bürünsün gibi bir seçeneğimiz yok.

dragonage4

Eski Kayıtlı Oyunlarımız

Bu konu gerçekten önemli çünkü her kayıtlı oyunumuz bu oyunda yeni bir “World State” yaratıyor. Dragonagekeep.com adresinden istersek kayıtlı oyunlarımızı import edebiliyoruz. İstersek aklımızda kalanlarla yeniden yaratabiliyoruz. Oldukça başarılı bir sistem yapmışlar.

Eski kayıtlarımıza göre bu oyunda çeşitli olaylar karşımıza çıkıyor. Spoiler vermeden büyük kısmını söylemem imkansız bu nedenle susacağım. (Korsan oyunlarda bu sistem çalışmıyor.)

dragonage5

Multiplayer

Oyunda bir de çoklu oyuncu modu var. Bu mod ile dört kişilik Co-Op oyunlar oynayabiliyoruz. Her bir oyun bir görev niteliğinde. Asıl oyunumuzdan bağımsız, farklı karakterlerle oynuyoruz. Oldukça keyifli bir mod olmuş diyebilirim.

Müzik

Dragon Age serilerinin en iyi müzik çalışması bu oyun için yapılmış. İnsanı gerçekten etkileyen ve en etkileyici oyun müzikleri arasına gireceği kesin diyebilirim. Dragon Age: Origins’in müziklerini epey beğenmiştim ancak bu sefer müziklere hayran kaldım. İlk iki oyunun aksine bu oyunun müzikleri Trevor Morris imzasını taşıyor. Albümü dinlemek isteyenler Spotify üzerinden ücretsiz olarak dinleyebilirler.

“Shadows fall, and hope has fled
Steel your heart, the dawn will come…”

 

Oyunun eksilerine bakacak olursak ilk aklıma gelen PC versiyonlarında yürüme seçeneğinin olmaması. Evet, doğru okudunuz. Oyunda yürüyemiyoruz. Muhtemelen ileride gelecek bir patch bunu çözecektir ancak oyun platformdan birebir PC’ye çevrildiği için eğer klavye ve fare ile oynuyorsanız yürümeniz mümkün değil. Bu da bir rol yapma oyunu için ne kadar büyük bir hayal kırıklığı yaratıyor tahmin edebilirsiniz.

Oyunda bir çok yerde buga girebiliyorsunuz. Yeni bir eve girerken boşluğa düşebilir, diyalog yarıda kesilebilir ve hatta öldürmeniz gereken bir kişi düşman olarak görünmeyebilir. Bunun dışında da savaş sırasında sesin bir anda kesilmesi de bir çok kez karşılaştığım sorunlardan birisi. Malesef bu oyun da, yeni çıkan bir çok oyun gibi bug-free (hatasız) değil. Bir çok sorunla karşılaşmak mümkün. Bir çoğu quickload ile çözülebilecek gibi iken bazıları oldukça ciddi hatalar.

Bunun dışında boss fightlar inanılmaz derecede zor. Özellikle söylemeliyim ki, bir çok sefer karşınızdaki bossa zarar veremediğinizi bile düşünmeye başlayabilirsiniz. Özellikle karşınızdaki bir ejderhaysa. Grand Duchess ile olan savaşımı kazanmam üç günümü aldı diyebilirim ve hayır, Nightmare modunda oynamıyorum.

dragonage6

Son olarak oyun low-end (düşük özellikli) bilgisayarlarda da oynanabilecek durumda. Grafik ayarları oldukça detaylı ve şaşırtıcı derecede özellikleri aşağı çekebilmeniz mümkün. Yani başlangıç sınıfı bir ekran kartı, I3 işlemci ile bile bu oyunu oynayabilirsiniz. Ancak baştan söyleyeyim eğer SSD kullanmıyorsanız uzun yükleme ekranlarına alışın. Oyun Frostbite 3 motorunda yapıldığı için çok büyük alanları bir kerede yüklüyor. Bu nedenle özellikle büyük haritalara seyahat ederken çok uzun yükleme ekranları görebiliyorsunuz. Yine de aynı harita içerisinde hızlı seyahat modunu kullandığınızda oldukça kısa sürede yükleyebiliyor.

Oyun serinin en iyisi olmaya aday. Oldukça uzun ve bir o kadar keyifli bir role play deneyimi bizleri bekliyor. Ben de bir an önce ejderhaların peşinde harcayacağım saatlerime dönüyorum.

- Yorumlar -

Dragon Age: Inquisition İncelemesi
Muhteşem bir rol yapma deneyimi. Dragon Age, küllerine geri dönmüş.
Artılar
  • Muazzam büyüklükte, detaylı bir dünya
  • En ince ayrıntısına kadar tasarlanmış ve eğlenceli karakterler
  • İki yüz saatin üzerinde oyun keyfi
Eksiler
  • PC versiyonundaki sorunlar
  • İzometrik savaş sisteminin kullanım zorluğu ve gereksizliği
  • Aşırı zor boss fightlar
99.0

Yazar Hakkında

Genel Yayın Koordinatörü

İstanbul Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde üniversite hayatına başladı. Şu an Ankara’da, Atılım Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde eğitimine devam ediyor. Eski frp sitelerinden Ejderİni’nin ve online oyun platformu Vendetta RPG’nin kurucularından. İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde 2011 yılında BilgiCon etkinliğinin yönetim kadrosunda bulundu. Fantastik, tarihi ve polisiye kitap tutkunu. Piyano ve klavye çalıyor. Küçüklüğünden beri konsol ve bilgisayar oyunu hastası. Bir yandan web masterlık yapıyor.

İlgili Yazılar