PS4’ün exclusive oyunları arasında yer alan Detroit: Become Human oyunu için çıkış tarihi belirlendi. 25.Mayıs 2018 tarihinde piyasaya çıkacak oyun için topladığım bilgileri, kendi düşüncelerimle harmanlayarak sizlerle paylaşmak istiyorum.

Öncelikle bu oyunu daha detaylı anlatabilmemiz için, 2012 yılında yayınlanan “Kara” isimli teknoloji demosuna geri dönüş yapmamız gerekiyor.

Oyunun başındaki isim David Cage, Quantic Dream’in kurucu ortaklarından birisi. Sırayla Nomad Souls, Omikron, Fahrenheit, Heavy Rain ve Beyond Two Souls oyunlarını piyasaya çıkardılar. David Cage ve oyunlarını uzun uzun anlatmayacağım, yazının tümünü okuyunca, bu oyunları hiç oynamamış olsanız bile araştırma yapacaksınız. Türe karşı ilginiz varsa, zaten o atmosfere hemen kapılacağınızı garanti ederim.

“Kara” isimli teknoloji demosundan bahsetmiştik, 2012 yılında yayınlanan bu demo ile fabrikada üretilen android robotun nasıl yapıldığı ve üreticinin androidle konuşma sahneleri gösterilmişti. Kendisine “Kara” ismi verilen bu android, insanların yaptığı çoğu şeyi yapabilmesinin yanında, 300 dil biliyor ve yeme içme derdi olmadan tek bir batarya ile 173 yıl yaşayabiliyor. Yüklenen yazılımlar ve bataryası ile insanüstü bir varlık android haline dönüşüyor. Peki, bunu yapmalarındaki sebep ne? Gelecekte insanların hayatını kolaylaştırmak ve bunu yaparken de para kazanmak. Teknolojik demoda, her şey programa uygun giderken, “Kara” bir anda, üretim yönetmeliğinde bulunmayan şeyleri söylemeye başlıyor. Kendisi bir ticari eşya ve müşterilere satılması gerekiyor, ancak insana özgü duygusallıkla konuşmaya başlıyor. “Yani ben bir mal mıyım”, sorusuna üreticinin cevabı;

“Elbette bir malsın, eli, kolu, gövdesi ve bacakları olan bir teknoloji ürünüsün. Sen ne sandın ki? İşte tam burada önemli bir kırılma anı gerçekleşiyor,
“Ne sanmıştın”
“Sanmıştım ki… Ben bir canlıyım”
“Tamam, kayıt durdurulsun, bu arızalı bir model, parçalardan birinde ya da yazılımında bir sorun çıkmış olmalı. Derhal parçalayın.”

Parçalama işlemi gerçekleşirken “Kara” yalvarmaya başlıyor, özür diliyor ve üretimi bitirilip diğer modellerle birlikte satışa hazır hale getiriliyor.

Bu demodan sonra, kamera arkası görüntüleri yayınlandı. Valorie Curry ve diğer modeller ile gerçekleştirilen motion capture (hareket yakalama tekniği), gösterildi. Bundan da anlıyorduk ki, oyun için çok itinalı bir çalışma gerçekleştirilmekteydi. Bir tek yüzde bile 90 adet ayrı noktaya yerleştirilen algılayıcılar, daha gerçekçi bir şekilde oyuna aktarılıyordu. Ve o zaman piyada PS4 yoktu. Aradan uzun bir zaman geçiyor ve oyun için çıkış tarihi veriliyordu.

Gelelim oyunun en son haline; Senaryo yakın gelecekte geçiyor. Androidler artık hayatın her alanında kullanılmaya başlamış ve rutin hayat devam ediyor. Belli bir süre sonra androidler, aynı “Kara” gibi duygusallaşmaya başlıyorlar. İnsanların kendilerine yaptıklarından bıkıyorlar, modern kölelik düzenine karşı tepki vermeye başlıyorlar. Yapay zekâlarını kendi kendilerine geliştirmeye başlıyorlar, bilinç kazanıyorlar ve örgütlü hareket etmeye başlıyorlar. Bundan sonra işler karışıyor tabii,

Ekim ayında Paris Games Week’te gösterilen demoda” Kara” sahneye çıkıyor. Bir evde hizmetçilik yapmaktadır. Uyuşturucu bağımlısı ve şiddete eğilimli Todd adlı karakter, aynı zamanda “Kara’nın” sahibi, yani ne derse yapmak zorunda. İşini kaybetmiş ve karısı ile ayrılma arefesine gelmiş Todd, kızı Alice ve “Kara” ile bir evde yaşıyor. Sahne şöyle gelişiyor, Todd kızına karşı şiddet eğilimine girerken “Kara” onlara yemek hazırlamaktadır. Eyleme geçen Todd’a karşı “Kara” ikilemde kalır. Yüklü olan yazılımında sahibinin emirlerine uymak zorundadır. Diğer yandan “Kara” yazılımında yüklü olan programı değiştirebileceği bir anı yaşar. Yani Todd’u durdurup, Alice’i kurtarma fırsatı eline geçer. Yapımcılar bunu şu şekilde oyuna aktaracaklar, oyuncu “Kara’yı” kontrol ediyor, Todd gelip eyleme geçince seçenekler ekranda beliriyor. Todd’un dediklerini yapma ve ya Alice’i kurtarmakta serbestler ve bu kararları oyunun gidişatını şekillendiriyor. Bir diğer demoda Dedektif olan Connor’ı görüyoruz. Daniel adlı bu android, küçük bir kızı rehin almış durumda. Binanın tepesindeki hasta ruhlu Daniel’ı ikna edip kızı kurtarmamız gerekiyor. Burada yine tercihler devreye giriyor. Eğer ikna edemezseniz, suç faili kızla birlikte binadan aşağıya düşüyor, eğer silahla vurursanız, Daniel aşağı düşüyor kız kurtuluyor, ya da ikna edebilirseniz kızı bırakıyor. Tepede beliren bir helikopter görüyoruz, onlarda dedektifle gözgöze geliyor ve talimat bekliyorlar. İster ateş edin, isterseniz helikoptere gitmesi gerektiğini işaret edin. Tercihlerinizi yapabilmeniz için, çevre analizini de çok iyi yapmanız gerekiyor. Demodan şöyle de bir sonuç çıkarmamız mümkün, Daniel sanırım her halükarda ölüyor. Ya kendini aşağı atacak, Connor ya da helikopterdekiler tarafından vurulacak, akibeti az çok belli. Daniel’i ikna eden Connor’u görüyoruz ve iş tatlıya bağlanacak gibi, en azından Daniel’i ikna ediyoruz. Tam da olay burada bitmiş, “Daniel mahkemede yargılanır ve yaptıklarının cezasını çeker” diye düşünürken, keskin nişancılar tarafından vuruluyor. Yalnız altını çizmem gerekiyor, bahsettiğim sahneler önceki oyunlardaki tercihlerinizden daha fazla detay içeriyor. Gördüğünüz gibi demoda oyunla ilgili birçok sahneyi görebiliyoruz. Ayrıca oyunda, Batman Arkham serisinin benzeri bir dedektiflik modu bulunuyor. Dedektif olay mahalline gelip delilleri inceleyerek olayın işleniş şeklini canlandırabiliyor. Dual Shock 4’ün analog çubukları ve dokunmatik yüzeyi sıklıkla kullanacağız. Çünkü zamanında doğru tuşa ve doğru yöne hareket etmemiz lazım. Oyun mekânı olarak Detroit şehri tercih edilmiş ki, bu yapımcıların için genel oyun konseptine çok uygunmuş.

Oyunu bu kadar beklememizin sebebi ne? Öncelikle Detroit Become Human kalite tescilli Quantic Dream tarafından hazırlanıyor. En tepe noktada David Cage var ki, bu adam tam bir deha (Kojima gibi). Eğer yukarıda bahsettiğim firmanın oyunlarını oynadıysanız ne demek istediğimi çok iyi anlarsınız.

Fahrenheit ve Heavy Rain beklentileri fazlasıyla karşılamıştı, yalnız bazı kesimlerden Beyond Two Souls için eleştiri geldi. Onlara göre hikâye ve oynanış olarak bir bütünlüğün sağlanamadığından şikâyet ediliyordu. Ben bu fikre tam olarak katılmasam da, en çok eleştirdiğim nokta, zamanında gerekli yön tuşlarına basılması gereken sahnelerde kafa karışıklığının yaşanmasıydı. İki defa bitirdim oyunu, ikinci oynayışımda bile bahsettiğim sahnelerde elim ayağım birbirine karışıp hata yapıyordum. Bu elbette her oyuncu için geçerli değil, bana katılmayanlarda olabilir.

Detroit Become Human, PS4 Pro için 4K HDR desteği sunacak ve Türkçe altyazı desteği gelecek. Oyundan beklentilerimiz büyük, Beyond Two Souls’un üzerine daha fazlasını koymaları gerekiyor. Hem hikâye etkileyici olmalı, hem de kontroller daha rahat ve oyuncuları sıkmayacak rahatlıkta olmalı. Grafikler konusunda herhangi bir endişenin yaşanmayacağı kesin, görseller yeterince tatmin edecek gibi. Artık geriye, Mayıs ayının sonunu beklemek kalıyor.

- Yorumlar -